Tärkein asia uuden nettikaupan perustajalle on tieto siitä miten paljon ja millaisia kävijöitä omalla sivustolla on. Ilman sitä tietoa minkäänlainen järkevä sivuston ja kampanjoiden suunnittelu ei ole mahdollista. Esittelen tässä lyhyesti muutamia tapoja mitata nettisivuston ja samalla oman verkkokauppasi kävijämääriä.
Google Analytics
Oikeastaan muita välineitä ei kannattaisi ehkä edes esitellä sillä Google analytics on selkeästi tärkein ja yleisin apuväline nettisivuston kävijämäärien mittaamisessa. Google analytics mittauksen aloittamiseksi et tarvitse kuin googletunnukset (esim. gmail osoite) ja sitten vain rekisteröidyt palveluun. Saat rekisteröidyttyäsi googlen sivuilta koodinpätkän, joka sinun tulee sisällyttää oman nettisivustosi HTML-koodiin.
Statcounter
Jos et jostain syystä halua käyttää google analyticsiä toinen ilmainen vaihtoehto sivuston kävijämäärien mittaamiseen on statcounter.com -palvelu. Se toimii samaan tapaan eli rekisteröidyttyäsi saat palvelusta koodin, joka tulee sisällyttää sivustosi HTML-koodiin ja mittaaminen voi alkaa.
Miten seurata kilpailijoiden sivustojen kävijämääriä?
Muiden nettisivujen kävijämääristä on vaikea saada tarkkaa tietoa mutta alexa.com sivuston avulla voit saada summittaisia arvioita isoimpien kilpailijoidesi kävijämääristä. Pienistä sivustoista alexa.com ei tarjoa tilastoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti